Hlavná stránka
založené v roku 1867
jedno z prvých troch slovenských gymnázií

V prvej polovici februára som absolvoval týždenný vzdelávaco-poznávací pobyt zameraný na štúdium a nácvik CLIL metódy a jej využitie v podmienkach bilingválneho vzdelávania v našej škole.

Pobyt bol realizovaný prostredníctvom projektu Erasmus+, čo mi dalo príležitosť spoznať zaujímavých kolegov – učiteľov z iných krajín Európy, zdieľať s nimi pracovné skúsenosti, kultúrne špecifiká či nadviazať cenné kontakty pre možnú spoluprácu v budúcnosti.

Študijný pobyt som absolvoval v historickom prímorskom meste Portsmouth vzdialenom jeden a pol hodiny cesty vlakom z Londýna smerom na juh. Mesto o veľkosti Bratislavy je vďaka svojej polohe od nepamäti spojené s britským námorníctvom. Tým námorníctvom, ktoré bolo základom kedysi najväčšieho svetového impéria. Portsmouth je stále hlavným domovom britskej námornej flotily – kotvia v ňom najmodernejšie lietadlové lode a ponorky. Pre mňa ako učiteľa histórie však bolo príťažlivé najmä svojou históriou a udalosťami presahujúcimi svojím významom hranice Veľkej Británie. Práve na tomto mieste boli nalodení prví odsúdení, ktorí boli vyslaní kolonizovať Austráliu, práve z tohto prístavného mesta sa plavil admirál Nelson na lodi Victory k Mysu Trafalgar a taktiež práve tu sa naloďovali spojeneckí vojaci v predvečer vylodenia v Normandii.

Aj keď samotný vzdelávací kurz začal v pondelok, dostal som v rámci projektu možnosť prísť o niekoľko dní skôr a kultúrne sa aklimatizovať. Mal som tak dostatočne veľa času sa spoznať so svojou host family ako aj s mestom. Z Martina som vycestoval už v piatok večer. Cez Bratislavu, Schwechat a Gatwick som sa poľahky dostal do Portsmouthu. Nebol to môj prvý trip do Anglicka a tak som sa už z predchádzajúcich skúseností tešil na prekrásnu anglickú krajinu a architektúru. Cestu vlakom z letiska Gatwick do Portsmouthu som si v tomto smere skutočne užil.

Na stanici v Portsmouthe som sa stretol s mojou host lady, ktorá mi bola už od prvého okamihu sympatická tým, že mala „našu“ Škodu Roomster. Bola to moja prvá skúsenosť s „host family“ vôbec a hneď asi tá najlepšia. Pamela bola veľmi príjemná, nápomocná a pohostinná pani, s ktorou som dokázal konverzovať niekoľko hodín denne. Okrem toho som sa v jej dome stretol ešte s jedným pánom z Pakistanu a dvoma tínedžermi z Talianska – čiže typické britské multi-kulti.

Takmer celú nedeľu som strávil v miestnom námornom múzeu. Len na prechádzku loďou Victory som potreboval viac ako dve hodiny! Pre „suchozemca“ ako som ja bolo zaujímavé nahliadnuť do života na palube najznámejšej vlajkovej lode svojej doby. Večer ma moja host lady zobrala ešte autom na prechádzku mestom. Zastavili sme sa aj v jej bývalej práci – v pube, ktorý funguje nepretržite od roku 1716 a je najstaršou krčmou Portsmouthu.

V pondelok nám začalo vzdelávanie. V študijnej skupine som bol jediný z východnej Európy. Považoval som to za výhodu, keďže som stále musel rozprávať po anglicky. Moji spolužiaci boli z Nemecka, Belgicka, Luxemburska, Talianska a Španielska. Pravdupovediac, niektorým z nich som spočiatku pripadal akoby som prišiel odkiaľsi z Vladivostoku. Výrazne sa zaujímali odkiaľ pochádzam a dozvedeli sa tak veľa informácií o Slovensku a Turci. Hneď prvý deň sme vytvorili výbornú skupinu priateľov – kolegov, ktorí cez deň spolu poznávali metódu CLIL a večer zas puby a reštaurácie Portsmouthu.

Keďže som bol na týždennom študijnom pobyte, vzdelávanie bolo natlačené do piatich dní. Pod vedením dvoch renomovaných lektoriek som sa zoznamoval s CLIL metódou, jej významom, špecifikami a cieľmi.

Veľmi si cením, že sme o CLIL metóde a jej využití otvorene diskutovali, čo mi otvorilo možnosti jej využitia v rámci bilingválnej formy vzdelávania na našej škole. Taktiež bolo pre pochopenie veľmi prínosné, že sme v skupinách pracovali na riešeniach modelových situácií.

Vzdelávanie pod vedením prvej lektorky bolo zamerané skôr na spoznanie metódy CLIL, jej nácvik a využitie najnovších IT technológií vo vzdelávacom procese. Bol som veľmi prekvapený aktuálnymi trendmi a novými možnosťami využitia IT a to aj napriek tomu, že ich sám vo vzdelávacom procese využívam.

Druhá časť vzdelávania (pod vedením inej lektorky) už bola zameraná skôr na gramatické aspekty a metódy, ktorých zámerom je pomôcť žiakovi porozumieť učivu v cudzom jazyku. Ich dôležitosť súvisí s tým, že v rámci CLIL metódy je žiakom učivo sprostredkovávane prostredníctvom materinského ako aj cudzieho jazyka. Rovnako oceňujem, že sme jednotlivé postupy priebežne nacvičovali.

V stredu nám študijný program skončil o čosi skôr, pretože sme išli na plánovanú prechádzku mestom s profesionálnou sprievodkyňou. Iba takto som sa mohol dozvedieť, kde naposledy večeral admirál Horatio Nelson , kde Rowan Atkinson alias Mr. Bean nakrúcal svoje scénky, kde sa konal posledný súboj cti vo Veľkej Británii či ako sa bránili obyvatelia mesta pred nacistickými ponorkami a bombardovaním.

V sobotu môj študijný program pokračoval plánovanou celodennou návštevou Londýna. Cieľom bolo navštíviť niekoľko múzeí a pozrieť čo najviac pamätihodností. Keďže sa dá takýto cieľ plnohodnotne dosiahnuť minimálne za týždeň, museli sme naše očakávania zreálniť a tempo výrazne zrýchliť. Z množstva prvotriednych londýnskych múzeí sme navštívili The Science museum a The Natural history museum. Z pamätihodností sme stihli St. James Park, Buckingham Palace a Trafalgar square. Do Portsmouthu sme sa vrátili až neskoro večer. Rozlúčili sme sa v útulnej pobrežnej reštaurácii. Dúfam, že sa nám podarí zostať v kontakte aj pre prípad možnej spolupráce našich škôl v budúcnosti.

V nedeľu ráno som o 7:00 zabuchol dvere v Portsmouthe a o 21:00 som otváral tie doma v Martine. Bol to veľmi vydarený trip.

 

Autor: PaedDr. Pavol Stach

 

Fotografie:

https://drive.google.com/open?id=1psyxrrCKNsR1VjGPRudMms5rYU98jD5N