Prečo sa nebáť matematiky a prečo sa jej nevyhýbať? Tak na tieto otázky dostanete odpovede od Vladimíra Č., bývalého študenta našej školy.

Len máloktorých z nás baví sedieť nad knihami. Sedieť a učiť sa siahodlhé teórie na všetky spoločenskovedné predmety – to je len jedna z ciest, ktorou sa dá dostať k maturite. Samozrejme tí vytrvalejší po nej môžu kráčať aj ďalej. Možno by však nebolo zlé poriadne sa zamyslieť nad tým, aký to má všetko zmysel.

Každý z nás má svoje priority, ciele, názory. Ak je niekto rozhodnutý študovať právo, medicínu, filozofiu alebo čokoľvek iné, pravdepodobne ho článok nepresvedčí. To však ani nie je cieľom – brať niekomu názory, a už vôbec nie vnucovať mu iné. Nie každý vie s určitosťou povedať, čo ho baví alebo čím by chcel v budúcnosti byť. Avšak skoro každý vie povedať, čo ho nebaví a čomu sa radšej vyhne. Ak ste z tých, ktorý do tejto skupiny zaraďujú aj matematiku, nasledujúce riadky sú určené práve pre Vás. Všeobecne uznávaný názor hovorí,  že na matematiku človek musí mať bunky. No je to skutočne tak ? Naozaj majú všetci matematici dar rozumieť niečomu, čomu ostatní rozumieť nikdy nebudú ? Samozrejme, nemajú. Ak chceme byť v niečom dobrí, vyžaduje si to od nás určitú dávku energie, úsilia, času a v neposlednom rade sebazaprenia.

Takže ak je niekto v matematike dobrý, je to v prvom rade dôkazom toho, že jej venuje určitý čas. Až teraz prichádza na rad faktor inteligencie. Inak povedané, nie každý všetko pochopí hneď. Niekomu to trvá dlhšie, inému kratšie. Nikto by sa však nemal vzdávať s vetou : „Tomu nerozumiem.“            Väčšinou sa nám nechce venovať čas niečomu, čo nás nebaví. To či nás niečo baví je bohužiaľ často krát podmienené tým, či sa nám v tom darí. Je prirodzené, že keď mi niečo nejde, nedarí sa mi to, tak ma to veľmi rýchlo prestane baviť. Takisto je to s matematikou. Nie vždy všetko výchádza, a pre študenta nie je nič horšie ako počítať ten istý príklad viac krát. Tu vstupuje do hry úloha sebazaprenia. Je len na nás, či budeme cieľavedomí alebo skončíme pri prvej prekážke. Ale tak je to so všetkým, v čom je teda matematika iná.

Matematika je svojim spôsobom ako bicyklovanie. Keď sa raz niečo naučíte, už to nezabudnete. Všetko je to o princípoch. Je jedno o aké učivo ide, keď raz človek pochopí princíp a mechanizmus daného matematického javu, už ho nezabudne. Je pravda, že v praxi profesori často používajú frázu "To je učivo druhého ročníka," načo študenti zvyknú reagovať len vymieňaním si nechápavých pohľadov. To však stále neznamená, že niekto niečo zabudol. Znamená to len, že žiaci si jednoducho potrebujú na par príkladoch zopakovať, o čo v danom učive ide – čo je úplne iná situácia, ako keď sa v maturitnom ročníku potencionálni študenti medicíny alebo práva učia učivá predošlých ročníkov prakticky odznova. Toto je vlastnosť, ktorú nemá každý predmet a verte mi – ušetrí to naozaj veľa času. Matematika sama od seba do hlavy nikomu nenaskáče, to nikto netvrdí. Ako pri hocijakom inom predmete, aj tu platí, že výsledky sú priamo úmerné vašej práci. Rozdiel je len v tom, že v matike si často krát stačí zapamätať jeden vzorec a ste naučený. Samozrejme, štýlom – prídem zo školy, hodím tašku do kúta sa ho nenaučíte, takže treba mať v každom prípade v učení nejaký systém. To už ale nie je o matematike.

A načo je komu vlastne matika ? Tak v prvom rade, nikomu nie je na škodu vedieť zrátať dva a dva. Priamo úmerne so zručnosťou v matematike rastie logické a kvantitatívne myslenie človeka – oboje ako súčasť všeobecnej inteligencie. Ekonomika, informatika, architektúra, fyzika – to všetko sú obory, v ktorých budete bez matematiky existovať len veľmi ťažko, najmä pokiaľ ide o vysokoškolské štúdia. V neposlednom rade si treba uvedomiť, že matematika je prírodná veda a ako každá prírodná veda, aj matematika je všade okolo nás. A poznanie sveta, v ktorom žijeme, by nepochybne malo mať svoje miesto medzi našimi prioritami. To je stručná odpoveď na otázku – prečo matematika.

„Žiadne ľudské skúmanie nemôže byť nazvané naozajstnou vedou, ak ho nemôžeme dokázať matematicky.“ Leonardo da Vinci


powered by social2s

Projekt: Erasmus+ Druhová diverzita vybraných lokalit v České a Slovenské republice

Projekt: Erasmus+ Legends across Europe

Projekt: IT AKADÉMIA

Projekt: Rozvoj jazykových kompetencií ...

Zvonenie

Rozpis vyučovacích hodín:

1. hodina - 8:00 - 8:45
2. hodina - 8:55 - 9:40
3. hodina - 9:50 - 10:35
4. hodina - 10:55 - 11:40
5. hodina - 11:50 - 12:35
6. hodina - 12:45 - 13:30
7. hodina - 13:40 - 14:25

Projekt: Erasmus+ E.D.G.E.

Dostaň sa k nám !!!

Chcel by si  patriť medzi nás gymnazistov, ale nevieš či na to máš? Takto zisti!!! Nikdy to nebolo ľahšie!!! Stiahni si testy z minulých rokov a vyrieš ich v teple svojej detskej izby. Zistíš ako si na tom a zrazu si uvedomíš, že aj ty patríš k nám :o)

Projekt:Zvýšenie kvality vzdelávania v GVPT

Projekt: Projekt MATH4U

Projekt - Učíme sa ...

Dotazník spokojnosti

Popularizujeme vedu a environmentálnu výchovu

Akreditácia na Erazmus+

Vyberte váš jazyk

Najbližšie akcie v škole

  • 24. 4. 2024- prípravný kurz na prijímacie skúšky pre deviatakov
  • 26. 4. 2024- stavanie mája organizuje III. B (10:20, átrium školy), slávnostné otvorenie putovnej výstavy Nechajte ma byť takou, aká som - Životný príbeh Anny Frankovej (11:00, klubovňa)
  • 29. 4. 2024- talentové skúšky na bilingválne štúdium (1. termín)
  • 02. 5. 2024- prijímacie skúšky na štvorročné štúdium (1. termín)
  • 06. 5. 2024- prijímacie skúšky na štvorročné štúdium (2. termín)
  • 09. 5. 2024- talentové skúšky na bilingválne štúdium (2. termín)
  • 13. 5. 2024- klasifikačná pedagogická rada (maturanti, 2. polrok)
  • 14. 5. 2024- slávnostná akadémia - rozlúčka s maturantmi
  • 23. 5. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky
  • 24. 5. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky
  • 27. 5. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky
  • 28. 5. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky
  • 30. 5. 2024- odovzdávanie maturitných vysvedčení
  • 04. 6. 2024- Paulinyho Turiec - slávnostné vyhlásenie výsledkov v rámci Slovesnej jari (10:00, klubovňa GVPT)
  • 19. 6. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky (SJL, IV. E)
  • 20. 6. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky (SJL, IV. E)

Údaje zo školskej meteo stanice.

Predpoveď:

Teplota: 6,4

Pocitová teplota: 4,7

V čase: 02.04.2024 11:18:45

Základné informácie

Gymnázium Viliama Paulinyho-Tótha
Malá hora 3, 036 01 Martin

Telefón:
+421 43 4133191

Počet študentov:
491

Počet učiteľov:
46

Email:
office@gymmt.sk

EDUID školy:
100008013

Zriaďovateľ:
Žilinský samosprávny kraj

IČO:
000160695

Riaditeľka:
Mgr. Darina Súderová

Image

riaditeľka školy:
+421 43 4213002

sekretariát:
+421 43 4213001

zástupcovia RŠ:
+421 43 4213003

telocvičňa - malá:
+421 43 4213007

matematika:
+421 43 4213009

dejepis a spoločenské vedy:
+421 43 4213010

geografia:
+421 43 4213011

slovenčina - škola:
+421 43 4213012

chémia:
+421 43 4213014

cudzie jazyky:
+421 43 4213015

angličtina:
+421 43 4213016

fyzika:
+421 43 4213017

biológia:
+421 43 4213018

telocvičňa - veľká:
+421 43 4213019

slovenčina - prístavba: 
+421 43 4213023

výchovná poradkyňa, školská špeciálna pedagogička: 
+421 43 4213024

knižnica:
+421 43 4213025

Astronomická pozorovateľňa M. R. Štefánika a

Centrum popularizácie fyziky:
+421 43 4213026

nemčina:
+421 43 4213028

informatika:
+421 43 4213030

vedúca školskej jedálne:
+421 43 4213032

vrátnica:
+421 43 4213005

Používame súbory cookies

Používame funkčné súbory cookies aby sme uskutočnili správne fungovanie stránky. Na tieto údaje dávame veľký pozor a využívame ich iba v nevyhnutnej miere. Súhlasíte s ich uložením?