Majka, koho napadlo vôbec ísť do projektu EKO KLIMAX?

Projekt EKO KLIMAX sa dá chápať ako projekt „Modré školy“ a po návšteve Nórska ako „Modro-zelené školy“  Je to projekt, ktorého hlavnou myšlienkou je vytvorenie adaptačných opatrení t.j.    využitie dažďovej vody v podmienkach školy / modrá / a zároveň, aby  dažďová voda bola využitá na existenciu zelene v interiéri  a exteriéri  školy /zelená/.

Na vypracovanie projektu nás oslovil bývalý riaditeľ školy Ing. M.Štefko t.j. mňa a p.prof. Dagmar Šimovú.

Kto všetko stál pri zrode tohto projektu?

Začiatočné štádia vypracovania boli veľmi akčné, lebo sme nevedeli, čo vlastne Nórsky projekt vyžaduje. Strávili sme desiatky hodín na web stránkach, informovali sme na katedre hydrobiológie UK u prof. Mládeka, aby sme mali jasno v problematike. Neskôr sme si s p.prof. D.Šimovou rozdelili úlohy. Ona sa venovala  skôr edukačnej činnosti projektu a ja technickej stránke. Nemôžem zabudnúť na formálnu stránku projektu. Tá nás stála veľa síl. Čo to znamená? Projekt sme museli dostať do písomnej formy, samé tabuľky, rozpočty, architektonické návrhy, technické údaje, povolenia zo  životného prostredia.... Po tejto stránke nám veľmi pomohla naša absolventka Ing. Vimpelová, ktorá žiaľ sa už nedožila realizácie projektu.

Aký rozsah má tento projekt, ako dlho a kto všetko ho pripravoval?

Projekt sa pripravoval cca 4.mesiace a kto ho pripravoval som uviedla už v predchádzajúcej otázke. Momentálne prakticky celá ťarcha výberového konania na všetky aktivity zostala na pani  riaditeľke školy  Mgr. D.Suderovej. 

Aké zaujímavé aktivity sa už v rámci projektu zrealizovali?

Ciele Nórskeho  projektu zahŕňajú  2 oblasti  a/  edukačnú      b/ realizáciu adaptačných opatrení v podmienkach školy. V  edukačnej oblasti sme zorganizovali ekologickú konferenciu na tému „ Klimatické zmeny a jej dôsledky na ekosystémy“.  Zorganizovala sa výstava výtvarných prác na danú problematiku. Z adaptačných opatrení  realizujeme  dažďovú záhradu, jazierko a umiestnenie retenčných nádob na polievanie kvetov. Súčasťou projektu je vybudovanie  náučného chodníka s informačnými tabuľami v areály školy.

V akom štádiu je projekt teraz?

Adaptačné opatrenia v atriu sa postupne dorealizujú, zostáva nám ešte zrealizovať náučný chodník.

Aké úskalia si počas tvorby a realizácie musela/musiš prekonať?

Projekt dobre vypadá na papieri, ale samotná realizácia je veľmi, veľmi zložitá. Aj keď sme získali grand na realizáciu, musíme na všetky činnosti a materiál vypisovať verejné obstarávanie, čo znamená vynaložiť veľa energie, trpezlivosti pri získavaní dodávateľov. Napr. na revitalizáciu šk.dvora, s výsadbou drevín a vytvorenie informačných tabúľ  sme poslali   desiatky ponúk, na ktoré nikto nereagoval. Podobné to bolo  aj s dažďovou záhradou.

Okrem práce pedagóga na škole sa vo voľnom čase venuješ tomuto projektu, ktorý prináša určite obrovské množstvo administratívy. Čo na tomto projekte ťa vyslovene baví robiť? 

Projekt má veľmi oslovil, denno-denne som sa mu venovala ešte pred vypuknutím samotnej realizácie, hoci sme ešte nevedeli, či dostaneme grand.  Projekt sme prihlásili aj do SOČ a v podaní nášho už teraz absolventa Jakuba Dzimku  získal na Celoslovenskom kole SOČ cenu dekana Prírodovedeckej fakulty UK. Vďaka projektu sme sa zúčastnili študijnej cesty do Nórska, kde sme priamo v teréne mohli  vidieť realizáciu adaptačných opatrení.

Vedela by si nám popísať výsledný-ideálny stav po skončení projektu?

Ideálny neviem či bude, lebo sme museli urobiť nejaké kompromisy. Musí fungovať dážďová záhrada, jazierko, náučný chodník a retenčné nádoby. Je to cieľ  modro –zelených škôl. Musíme doriešiť aj udržateľnosť projektu, lebo to je  myšlienka celého nášho úsilia. Projekt má naučiť  študentov v budúcnosti realizovať adaptačné opatrenia aj vo svojom okolí, pretože pitná voda je vyčerateľný zdroj ,chceme vytvoriť zo školského dvora edukačnú oblasť  pre našich študentov a žiakov základných škôl .

Ďakujem za rozhovor (zhovárala sa Alica Karkušová)


powered by social2s

Projekt: Erasmus+ Druhová diverzita vybraných lokalit v České a Slovenské republice

Projekt: Erasmus+ Legends across Europe

Projekt: IT AKADÉMIA

Projekt: Rozvoj jazykových kompetencií ...

Zvonenie

Rozpis vyučovacích hodín:

1. hodina - 8:00 - 8:45
2. hodina - 8:55 - 9:40
3. hodina - 9:50 - 10:35
4. hodina - 10:55 - 11:40
5. hodina - 11:50 - 12:35
6. hodina - 12:45 - 13:30
7. hodina - 13:40 - 14:25

Projekt: Erasmus+ E.D.G.E.

Dostaň sa k nám !!!

Chcel by si  patriť medzi nás gymnazistov, ale nevieš či na to máš? Takto zisti!!! Nikdy to nebolo ľahšie!!! Stiahni si testy z minulých rokov a vyrieš ich v teple svojej detskej izby. Zistíš ako si na tom a zrazu si uvedomíš, že aj ty patríš k nám :o)

Projekt:Zvýšenie kvality vzdelávania v GVPT

Projekt: Projekt MATH4U

Projekt - Učíme sa ...

Dotazník spokojnosti

Popularizujeme vedu a environmentálnu výchovu

Akreditácia na Erazmus+

Vyberte váš jazyk

Najbližšie akcie v škole

  • 22. 4. 2024- Deň Zeme – súťaž o vode organizuje III. E
  • 24. 4. 2024- prípravný kurz na prijímacie skúšky pre deviatakov
  • 26. 4. 2024- stavanie mája organizuje III. B (10:20, átrium školy), slávnostné otvorenie putovnej výstavy Nechajte ma byť takou, aká som - Životný príbeh Anny Frankovej (11:00, klubovňa)
  • 29. 4. 2024- talentové skúšky na bilingválne štúdium (1. termín)
  • 02. 5. 2024- prijímacie skúšky na štvorročné štúdium (1. termín)
  • 06. 5. 2024- prijímacie skúšky na štvorročné štúdium (2. termín)
  • 09. 5. 2024- talentové skúšky na bilingválne štúdium (2. termín)
  • 13. 5. 2024- klasifikačná pedagogická rada (maturanti, 2. polrok)
  • 14. 5. 2024- slávnostná akadémia - rozlúčka s maturantmi
  • 23. 5. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky
  • 24. 5. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky
  • 27. 5. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky
  • 28. 5. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky
  • 30. 5. 2024- odovzdávanie maturitných vysvedčení
  • 04. 6. 2024- Paulinyho Turiec - slávnostné vyhlásenie výsledkov v rámci Slovesnej jari (10:00, klubovňa GVPT)
  • 19. 6. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky (SJL, IV. E)
  • 20. 6. 2024- ústna forma internej časti maturitnej skúšky (SJL, IV. E)

Údaje zo školskej meteo stanice.

Predpoveď:

Teplota: 6,4

Pocitová teplota: 4,7

V čase: 02.04.2024 11:18:45

Základné informácie

Gymnázium Viliama Paulinyho-Tótha
Malá hora 3, 036 01 Martin

Telefón:
+421 43 4133191

Počet študentov:
491

Počet učiteľov:
46

Email:
office@gymmt.sk

EDUID školy:
100008013

Zriaďovateľ:
Žilinský samosprávny kraj

IČO:
000160695

Riaditeľka:
Mgr. Darina Súderová

Image

riaditeľka školy:
+421 43 4213002

sekretariát:
+421 43 4213001

zástupcovia RŠ:
+421 43 4213003

telocvičňa - malá:
+421 43 4213007

matematika:
+421 43 4213009

dejepis a spoločenské vedy:
+421 43 4213010

geografia:
+421 43 4213011

slovenčina - škola:
+421 43 4213012

chémia:
+421 43 4213014

cudzie jazyky:
+421 43 4213015

angličtina:
+421 43 4213016

fyzika:
+421 43 4213017

biológia:
+421 43 4213018

telocvičňa - veľká:
+421 43 4213019

slovenčina - prístavba: 
+421 43 4213023

výchovná poradkyňa, školská špeciálna pedagogička: 
+421 43 4213024

knižnica:
+421 43 4213025

Astronomická pozorovateľňa M. R. Štefánika a

Centrum popularizácie fyziky:
+421 43 4213026

nemčina:
+421 43 4213028

informatika:
+421 43 4213030

vedúca školskej jedálne:
+421 43 4213032

vrátnica:
+421 43 4213005

Používame súbory cookies

Používame funkčné súbory cookies aby sme uskutočnili správne fungovanie stránky. Na tieto údaje dávame veľký pozor a využívame ich iba v nevyhnutnej miere. Súhlasíte s ich uložením?