Na škole to žije aj v júni, o čom svedčí projekt Heuréka, ktorý sa na našej škole konal síce v skorších júnových dňoch, no stále je rovnako zaujímavý. Ak sa chcete dozvedieť viac, určite si prečítajte nasledujúci rozhovor s PaedDr. Jozefom Beňuškom, PhD.
Čo je to projekt HEURÉKA?
Je to projekt, ktorý vznikol na Matematicko-fyzikálnej fakulte Univerzity Karlovej v Prahe a momentálne mu šéfujú manželia Dvořákovci. Celé je to o tom, aby sa zmenil spôsob výučby fyziky a to práve tak, aby sa robilo veľa experimentov, ktoré môžeme bežne v živote vidieť. Učitelia absolvujú rôzne školenia a semináre, kde sa venujú práve týmto pokusom, rozdelení sú na škôlky (tí, ktorí sú na prvom školení) a oldies (tí, ktorí už absolvovali nejaké školenia). (Ak Vás popis tohto projektu zaujíma podrobnejšie, po kliknutí sem sa dostanete priamo na stránku projektu Heuréka)
Ako ste sa o tomto projekte dozvedeli?
Skôr je tu otázka, ako sa oni dozvedeli o nás. Pretože oni prejavili záujem prísť sem. Existuje seminár pre učiteľov fyziky, ktorý sa volá Vanovičove dni a organizuje ho martinské gymnázium. Na tento seminár sa mi podarilo dotiahnuť jedného učiteľa fyziky, ktorý robí takéto experimenty, koľko sa len dá a chodí prednášať, no a na revanš som bol zase ja v Čechách, niečo predniesť im. A takto sa oni dozvedeli o nás a my o nich. Taktiež v Čechách existuje Veľtrh nápadov učiteľov fyziky, na ktorý ma pozvali a tam som im porozprával, že tu máme niečo, čo voláme Centrum popularizácie fyziky, čo ich zaujalo a následne sa rozhodli, že sem prídu.
Teraz prichádza ďalšia otázka, čo je to Centrum popularizácie fyziky?
S pánom Šabom sme si povedali, že keďže ja i on máme radi experimenty z fyziky a moc sa na školách nerobia, že ponúkneme učiteľom možnosť zobrať žiakov a prísť sem za nami, no a my im ukážeme nejaké experimenty. Začali sme s tým v roku 2006 a každý rok tu máme 2500 až 3000 návštevníkov z celého Slovenska.
Späť k projektu Heuréka, ako to celé prebiehalo?
Prišli, popozerali sa, vyrobili si nejaké experimenty, ukázali sme im nejaké experimenty (Gaussove delo, Elektrostatický zvonček...), porozprávali sme im o našej histórii, prešli sme sa na Martinské hole, na čo niektorí vôbec neboli pripravení. A taktiež tu mala prednášku aj pani profesorka RNDr. Daniela Špigúthová.
Čo bolo pre Vás najzaujímavejšie na tomto podujatí?
U nás bola skupina oldies, čo sú ľudia ktorí toho počuli a videli naozaj veľa, a nájsť niečo, čo ešte nevideli je taký malý zázrak. No a mňa potešilo, že som ich dokázal prekvapiť niečím, čo ešte nevideli a oni mi ukázali niečo, čo ja som nepoznal.
Vidíte na tomto projekte aj nejaké nevýhody?
Nie, keby chceli robiť ostatní profesori, to čo chcú robiť títo ľudia, tak by to bolo úplne super.
Myslíte si, že práve takto by sa dalo študentom priblížiť a predmet spraviť atraktívnejším?
Áno, pretože práve na experimentoch sa žiaci naučia najviac.
Doporučili by ste tento projekt aj Vašim kolegom?
Kolegovia vedia čo sa tu robí, a ja si myslím, že na našej škole všetci učitelia fyziky robia takéto aktivity, možno niektorí viac a niektorí menej, ale robia. No na niektorých školách ich nerobia vôbec, a keby ich robili, tak by sem nechodili na exkurzie. Mali by robiť, ale zároveň by mali byť na žiakov aj prísni, aby to nebolo iba o zábave, ale aj o tom, že sa z toho dá niečo naučiť.
Ďakujem za rozhovor (zhovárala sa Michaela Hriňová)