PROJEKT ERASMUS PLUS, KA1, MOBILITA č. 3:
Kurz didaktiky španielskeho jazyka pre učiteľov vyučujúcich na strednej škole. Moja cesta za novým „jazykovým poznaním“ a spoznávaním inovatívnych metód jazykového vzdelávania sa začala 21. júla 2018. Cieľom mojej cesty bolo nádherné prístavné mesto na juhu Španielska – Málaga. Cesta lietadlom z Viedne do Málagy trvala niečo cez tri hodiny.
Priznám sa, že veľkosť tohto miesta (či už z hľadiska počtu obyvateľov alebo aj jeho rozlohou) vo mne vzbudzovala rešpekt. Po meste Sevilla je to totiž druhé najväčšie mesto Andalúzie. Svojou vynikajúcou polohou na západnom pobreží Stredozemného mora, obklopená pohoriami Sierra de Mijas a Montes de Málaga, s niekoľkými plážami priamo v meste a horúcim slnečným počasím (v lete je tu i viac ako 30°C) je toto mesto veľkým lákadlom pre dovolenkárov z celého sveta. Mňa tu však dovolenka nečakala. Pred sebou som mala dvojtýždňový kurz didaktiky španielskeho jazyka. A moje očakávania vôbec neboli malé. Kládla som si otázky typu kto všetko sa kurzu zúčastní, príde ešte niekto zo Slovenska, čo nového mi tu asi ukážu, akými inovatívnymi metódami výučby španielskeho jazyka sa budeme zaoberať... Kurz prebiehal na pôde medzinárodnej vzdelávacej inštitúcie Cervantes Escuela Internacional. Zúčastnili sa ho pedagógovia z rôznych krajín – Poľska, Maďarska, Ukrajiny, Holandska, Talianska, Francúzska a ja zo Slovenska.
Dva týždne práce boli rozdelené do dvoch častí – teoretickej a praktickej. Teoretická časť – prednášky, diskusie, výmena skúseností, príprava rôznych aktivít pre študentov, ich prezentácia, či ich samotné odskúšanie v kolektíve kolegov - pedagógov boli nesmierne zaujímavé. Celé to bolo okorenené akýmsi zvláštnym európskym humorom, čo dodávalo tejto časti vzdelávania veľmi príjemnú atmosféru. V druhej – praktickej časti kurzu sme mali možnosť pripravené aktivity aplikovať do praxe v triede v skupinách zahraničných študentov. Venovali sme sa aj otázkam používania umeleckých textov a kinematografie pri výučbe španielskeho jazyka ako cudzieho, a to konkrétne otázkam, prečo sa venovať filmom či literatúre, aké ciele môžeme dosiahnuť pri ich použití, čo nimi môžeme učiť, ktoré filmy či texty sú/nie sú vhodné na hodiny cudzieho jazyka, aká úroveň jazykových poznatkov a zručností študentov je potrebná na prácu s umeleckým textom, aké texty použiť – upravené/originálne a mnohé iné aspekty danej problematiky.
Množstvo nových nápadov a podnetov, iný - možno trochu „medzinárodný“ pohľad na vyučovanie španielskeho jazyka ako cudzieho, nové stratégie a motivujúce trendy , ale i noví priatelia a kolegovia v rôznych častiach Európy– to je to, čo mi kurz dal a to je i dôvod, prečo podobnú skúsenosť môžem všetkým záujemcom o nové veci a podnety vrelo odporučiť.No nielen školou sme žili. V popoludňajších hodinách sme spoznávali reálie Španielska – umenie, kultúru, históriu, kuchyňu a plážovú kultúru. S bikesharingom (a niektorí aj so segwaymi) sme preskúmali historické centrum mesta. Navštívili sme Alcazabu (maurskú pevnosť z 11. storočia, pod ktorou sa nachádzajú ruiny rímskeho amfiteátra a zámok Gibralfaro, ktorý bol kedysi s Alcazabou spojený. Pozreli sme si aj katedrálu, ktorú domáci láskavo nazývaju aj „La Manquita“ („Jednoramenná“), pretože jej chýba druhá veža, ktorá (vraj pre nedostatok peňazí ) nebola nikdy dostavaná.
Málaga je rodiskom Pabla Picassa, tak sme sa teda boli pozrieť v jeho rodnom dome a aj v múzeu Pabla Picassa, kde je vystavených cca 200 diel, ktoré boli tejto inštitúcii darované. Umenie sme obdivovali aj v Centre moderného umenia (Centro de Arte Contemporáneo), v múzeu Carmen Thyssen, či v Centre Pompidou. Unavení sme oddychovali niektorí v Botanickej záhrade, iní zase v Paseo del Parque – v parku, ktorý bol navrhnutý ako botanická promenáda. Mesto je plné krásnych oddychových miest a fontán. No nevynechali sme ani návštevu býčej arény – „La Malagueta“, čo pre nás bolo dosť zvláštnym zážitkom. Tá v Málage ponúka miesto pre 14 000 návštevníkov a patrí k najväčším v celom Španielsku. Večer sme občas zablúdili na pláž a okrem nádherného mora sme si užívali kulinárske umenie domácich.
Je mnoho o čom rozprávať. Mesto sa spája s menom známeho politika z 19. storočia Antonia Canovasa del Castillo, ale aj s menom Antonia Banderasa, ktoí sa tu narodili. Dominantou mesta je i prístav s nádherne vybudovanou krytou promenádou na pobreží. Absolvovali sme exkurzie do okolia, navštívili sme neďalekú Rondu – romantické mesto postavené na skale, letné sídlo Ernesta Hemingwaya. Vo výške 750 m nad morom je obkolesená dubovými a olivovými hájmi a preteká cez ňu rieka Guadalevin, ktorá vyryla do skaly roklinu a rozdelila tak mesto na dve časti dnes spojené Novým mostom (Puente nuevo) zvaným aj „balkón“. Z jeho úctyhodnej výšky 100 metrov je vidieť okolie akoby ste ho mali na dlani. V meste je prekrásna katedrála, najstaršia býčia aréna krajiny, množstvo malých kaviarní, obchodíkov a reštaurácií. Zaujímavým miestom bol aj prístav Banús a mnoho iných.
Celý kurz hodnotím pozitívne a vnímam ho ako výbornú skúsenosť, ktorá obohatila moje poznatky v oblasti didaktiky, ale aj v oblasti lepšieho poznania histórie a kultúry španielskej Andalúzie. Získané vedomosti určite budem uplatňovať na mojich hodinách španielskeho jazyka. Viac obrázkov
Mgr. Katarína Jatyová