Vrámci národného projektu IT Akadémia predkladáme učiteľom sériu 6 metodík na vyučovanie informatiky ako všeobecno-vzdelávacieho predmetu na strednej škole pre oblasť Algoritmické riešenie problémov pomocou prostredia App Inventor 2.0, ktoré reflektujú v súčasnosti uznávané psychologické teórie učenia sa konštruktivizmu(learning by doing) a konštrukcionizmu(learning by making), ktoré sa premietajú, napr. do bádateľsky orientovaného vyučovania. Metodiky sú pripravené ako nadstavba nad základným kurzom programovania a predpokladáme, že žiaci vedia programovať v niektorom vyššom programovacom jazyku, napr. Pascal, Python, preto sú primárne určené pre žiakov 2. ročníka SŠ.
Východiská tvorby inovatívnych metodík
Metodiky sme vytvárali tak, že vnich využívame bádateľský prístup, vktorom sa zameriavame na to, aby počas vyučovacej hodiny boli žiaci čo najviac aktívni a samostatne dokázali porozumieť informatickým konceptom, ktoré sa vyskytnú v jednotlivých aktivitách. Žiakov tiež vedieme k rozvoju ich bádateľských spôsobilostí, napr.mali by byť schopní formulovať a overovať hypotézy, experimentovať, vyjadriť výsledky experimentovania v rôznych formách, robiť závery, argumentovať.
Použitie inovatívnych metodík vo vyučovaní
Metodiky sú pripravené pre 6 vyučovacích hodín, ale je veľmi pravdepodobné, že viaceré aktivity v nich žiaci nestihnú dokončiť v rámci samotnej vyučovacej hodiny a budú ich dokončovať v rámci domácej prípravy. Podľa informácií od učiteľov z prvého overovania našich metodík sme preto niektoré úlohy označili hviezdičkou(*). Tieto úlohy môže učiteľ vynechať alebo ich dať žiakom na dokončenie vrámci domácej prípravy. Viac týchto úlohách nájde učiteľ v každej z uvedených metodík. Záleží však na učiteľovi, ale predovšetkým na záujme žiakov o danú tému, resp. konkrétnu aktivitu, koľko času jej žiaci budú venovať. Z reakcií učiteľov k jednotlivým metodikám sme zistili, že niekedy nie je žiadúce striktne uviesť, či je určená na jednu alebo na dve vyučovacie hodiny, pretože ak žiaci prejavia o tému väčší záujem, budú chcieť vyriešiť na „hviezdičkové“úlohy. Veríme, že učiteľ sa dokáže správne rozhodnúť a prispôsobiť metodiku tak, aby vyhovovala jeho žiakom, jeho triede a tak, aby mali žiaci dobrý pocit a radosť z programovania aplikácií.
Obsah inovatívnych metodík pre App Inventor
Aktivity sú zamerané na programovanie mobilných aplikácií pre operačný systém Android v prostredí MIT AppInventor. Toto prostredie umožňuje programovanie mobilných zariadení pomocou spájania blokov (podobne ako v prostredí Scratch). Séria metodík nemá ambíciu byť základným kurzom programovania, ale je určená ako pokračovanie základného kurzu apoukazuje na možnosť, že aj žiaci na strednej škole dokážu vo vhodnom vizuálnom prostredí dizajnovať aprogramovať mobilnéaplikácie.Keďže ide obádateľky orientovanévyučovacie hodiny (a metodiky ku nim) informatické koncepty, vlastnosti amožnosti jednotlivých komponentov, ktoré poskytuje AppInventor na programovanie mobilných zariadení, majú žiaci pomocou pracovných listov objaviť sami.Pracovný list ich vedie cestou, vktorej samostatne preskúmajú možnosti jednotlivých komponentov (tlačidlá, kresliaca plocha, prehrávač, časovač) aobjavia význam niektorých ich nastavení (veľkosti, obrázok, multimédiá).