V školskom roku 2023/2024 sa nám podarilo zrealizovať ďalší ročník projektového vyučovania, ktoré absolvovali druháci. Pod vedením vyučujúcich počas projektových dní pracovali v medzitriednych tímoch na príprave projektov a spracovali témy, ktoré sa týkali dvojíc vyučovacích predmetov. Projekty prezentovali druháci prvákom 1. decembra 2023. Druhácke výstupy mali podobu prezentácií, experimentov či videí.
Televízia Turiec priniesla z tejto udalosti reportáž: https://www.youtube.com/watch?v=2Hvd3EiyeIQ
https://photos.app.goo.gl/rwZA31KAmuTExjEy5
Téma: Operácie v minulosti a dnes
Vyučovacie predmety: biológia, dejepis
Autori: Alexandra Raffajová, II. C, Ester Smolková, II. C, Lea Zara Chvojková, II. C, Vanesa Pravňanová, II. C, Lucia Geratová, II. D, Natália Lukáčová, II. D, Richard Jedlička, II. D, Jakub Pilát, II. D
Konzultantky: Mgr. Lucia Smižiková, Mgr. Eva Šimová
V našom projekte sme rozpracovali z biologicko-dejepisného hľadiska históriu operácií a ich vývoj. Projekt sme rozdelili na historické obdobia, zahrňujúc aj súčasnosť. Ako prvý sme rozoberali starovek, konkrétne staroveký Egypt. Pri ňom sme sa venovali mumifikácii. Pri stredoveku sme spomenuli už aj prvé anestetiká a venovali sme sa aj arabskej medicíne, pretože tá priniesla do lekárstva mnoho nových poznatkov. V novoveku sme sa venovali rozširovaniu poznatkov o anestetikách. Taktiež sme spomenuli vynájdenie röntgenového žiarenia. Posledným obdobím sú súčasné dejiny, pri ktorých sme rozobrali záležitosti ako prvú transplantáciu srdca, estetickú chirurgiu, transplantáciu vlasov, telemedicínu a robotickú chirurgiu. Na záver nášho projektu sme prítomným divákom spustili kvíz na overenie ich nových vedomostí.
Téma: Trojuholníkové plachty – história a fyzika
Vyučovacie predmety: fyzika, dejepis
Autori: Tomáš Stach, II. E, Michal Rožtek, II. E, Adam Brižák, II. E, Samuel Kubásek, II. E, Michal Balko, II. E, Šimon Kán, II. E, Rastislav Martinček, II. E
Konzultanti: PaedDr. Jozef Beňuška, PhD., PaedDr. Pavol Stach
Cieľom našej práce bolo oboznámiť žiakov s históriu a fungovaním trojuholníkových plachiet. Prezentáciu sme začali históriou lodi a ich pohonu, pri čom sme ukázali rôzne typy plachiet, medzi nimi aj trojuholníkovú plachtu. Ďalej sme spomenuli ich využitia. Napríklad pri mys Bojador alebo Kolumbových cestách. Historickú časť sme zakončili moderným plachtením. V druhej polovici prezentácie sme preberali fyziku plachtenia, alebo ako je možné, že loď dokáže plávať proti vetru.
Loď dokáže plávať proti vetru vďaka kombinácii síl ako je napríklad vztlak, spôsobený tvarom plachty a Bernoulliho princípom alebo odporom vody. A nakoniec sme si pre žiakov pripravili experiment o Bernoulliho princípe s toaletným papierom.
Téma: Doping
Vyučovacie predmety: telesná a športová výchova, chémia
Autori: Patrik Mikoláš, II. A, Tomáš Panáček, II. A, Zuzana Húšťavová, II. A, Ema Mališáková, II. A, Laura Balážová, II. D, Anna Pavlíková, II. D, Alžbeta Simonidesová, II. D, Tomáš Valko, II. D
Konzultanti: Mgr. Jozef Dzimko, Mgr. Jana Tavelová
V našej prezentácii sme spracovali tému doping. Rozobrali sme ju z hľadiska chémie a telesnej výchovy. Pozreli sme sa na okruhy ako sú história ale aj súčasnosť dopingu, jednotlivé druhy, využitie a vedľajšie účinky v prípade používania. Taktiež sme vysvetlili, ako jednotlivé dopingové látky fungujú. Naším cieľom je informovať žiakov o možných rizikách pri užívaní dopingových látok a rozšíriť ich všeobecný prehľad o tejto problematike. Pre lepšie pochopenie sme použili mnoho obrázkov a niekoľko názorných ukážok.
Téma: Svet šperkov
Vyučovacie predmety: chémia, matematika
Autorky: Soňa Blihárová, II. B, Lucia Šichtová, II. B, Veronika Hviščová, II. B, Viktória Rešetárová, II. B, Natália Chomisteková, II. B, Nikola Kováčiková, II. B, Simona Beličková, II. B, Patrícia Plicová, II. D
Konzultantky: Mgr. Lucia Brezniaková, Mgr. Barbora Fojtíková
V našom projekte sme sa naučili využiť teóriu chémie a matematiky v praxi. Odhaľovali sme zákutia šperkárstva a dozvedeli sme sa mnoho zaujímavostí. Metódou pájkovania sme vlastnoručne vyrobili cínové šperky. Najprv sme si museli zistiť, ktoré minerály sú vhodné na pájkovanie. Vypočítali sme si cenu nákladov na jeden šperk a následne ich plánujeme predať na vianočných trhoch na škole. Spravili sme takisto aj kvíz Kahoot, ktorého víťaz získal poukážku na workshop výroby šperkov, ktorý tiež neskôr usporiadame. Šperkárstvo v sebe skrýva ešte mnoho znalostí, ktoré by sme sa chceli v budúcnosti naučiť.
Téma: Poznávanie fyzikálnych dejov v historických strelných zbraniach
Vyučovacie predmety: fyzika, dejepis
Autori: Richard Garaj, II. B, Jakub Kicko, II. B, Šimon Peter Mišota, II. B, Matej Vričan, II. B, Michal Barica, II. C, Peter Bernát, II. C, Samuel Gronka, II. C, Ján Jamriška, II. C
Konzultanti: RNDr. Daniela Špigúthová, PhD., Mgr. Michal Majchrák
V našej práci sme sa zamerali na historické zbrane: luk, delo, kuša a katapult. Rozoberali sme ich funkcie a využitie v histórii a zisťovali, aké fyzikálne zákonitosti možno pozorovať pri ich používaní. Týmito zákonmi sú najmä Newtonove pohybové zákony, zákon zachovania energie a zákon zachovania hybnosti. V priebehu histórie hrali zbrane dôležitú úlohu nielen v bitkách, ale aj pri love koristi a obrane. Ich mechanizmus sme zblízka pozorovali pri streľbe z luku a kuše.
Téma: Digitálne technológie v umení
Vyučovacie predmety: informatika, umenie a kultúra
Autori: Júlia Bruteničová II. D, Simona Kubincová II. D, Viktorie Petráková II. D, Natália Škutová II. D, Ingrid Špirková II. D, Bianka Štangová II. D, Ema Štefanidesová II. D, Emma Višňovcová II. D
Konzultanti: PaedDr. Tomáš Dudík, Mgr. Lenka Koťková
Cieľom nášho projektu bolo objasniť podstatu umenia, ktoré vzniká hlavne za počítačom. Pripravili sme informácie z histórie, o začiatkoch novodobého umenia či nezvyčajných metódach tvorby obrazov. Vytvorili sme animácie a naprogramovali zaujímavé obrázky. Zistili sme, kde všade sa takéto umenie využíva, ale aj ako sa digitálne umenie môže stať povolaním. Priblížili sme funkciu umelej inteligencie a aplikácie Snapchat. Poukázali sme aj na nevýhody, či ako jednoducho sa dajú šíriť dezinformácie na internete. Objasnili sme tému NFT a jej funkciu v dnešnom svete.
Téma: Chémia v medzinárodných kuchyniach
Vyučovacie predmety: chémia, geografia
Autori: Magdaléna Žofia Boturová, II. A, Svetlana Chomisteková, II. A, Jakub Kendera, II. A, Martin Lipták, II. A, Sofia Lichnerová, II. A, Karolína Plicová, II. A, Lucia Styková, II. E, Amina El Asely, II. E
Konzultantky: Mgr. Jana Tavelová, Mgr. Andrea Končeková
V rámci medziprojektového vyučovania sme spracovali tému Chémia v národných kuchyniach sveta. Zamerali sme sa na vplyv podnebia a geografickej polohy jednotlivých krajín na ich tradičnú kuchyňu. Rozobrali sme chemické procesy, ktoré ovplyvňujú chuťové a vizuálne vlastnosti jedál a tradičné ingrediencie, ktoré sú charakteristické v rôznych kuchyniach. Cieľom nášho projektu bolo oboznámiť sa s chemickými látkami v jedle a procesmi v ňom a taktiež lepšie spoznať vybrané kultúry sveta.
Téma: Spíš či snívaš?
Vyučovacie predmety: biológia, občianska náuka
Autorky: Veronika Kuchtová, II. E, Eliška Peričková, II. E, Lucia Pišná, II. E, Júlia Súderová, II. E, Lucia Ugorčáková, II. E, Terézia Petránková, II. E, Laura Pindurová, II. E
Konzultantky: Mgr. Blanka Havlíková, Mgr. Denisa Lublinská
V našom projekte sme sa bližšie pozreli na spánok a sny. Zamerali sme sa na dôvod prečo snívame, typy snov a fázy spánku. Opísali sme javy ako nočné mory, námesačnosť, lucidné sny a podobne. Tiež sme spomenuli situácie zo života, kedy sny ovplyvňujú ľudom ich každodenný život. Na záver nášho projektu sme si pripravili krátky dotazník, kde sme sa pýtali študentov na ich skúsenosti v tejto oblasti. Projekt sa zameral na problematiku z pohľadu biológie a psychológie.
Téma: Zdravý životný štýl
Vyučovacie predmety: biológia, telesná a športová výchova
Autorky: Vanessa Jamborová, II. A, Rebeka Jamborová, II. A, Miroslava Habiňáková, II. A, Lucia Kubíková, II. A, Terézia Kľuchová, II. A, Lea Migrová II. A
Konzultanti: Mgr. Lucia Smižiková, Mgr. Martin Adamov
Cieľom prezentácie o zdravom životnom štýle je informovať poslucháčov o dôležitosti a výhodách aktívneho a vyváženého spôsobu života. Chceme ich motivovať k prijatiu zdravších návykov a poskytnúť im konkrétne informácie a nástroje na dosiahnutie tohto cieľa. Zároveň sa snažíme vytvoriť povedomie o význame preventívneho prístupu k zdraviu a jeho vplyve na celkovú kvalitu života. Naším zámerom je inšpirovať poslucháčov k pozitívnym zmenám vo svojom každodennom živote, čím sa snažíme podporiť zlepšenie ich fyzického a psychického blahobytu.
Téma: Diaľkový prieskum Zeme
Vyučovacie predmety: geografia, fyzika/ energia
Autori: Michaela Tomášová, II. B, Nicol Hrušková, II. B, Nina Horáková, II. B, Lucia Perinajová, II. B, Martina Klužáková, II. B, Michaela Tatarková, II. E, Vanessa Svobodová, II. E, Tomáš Sobčák, II. E
Konzultanti: Mgr. Sven Orieščik, RNDr. Janka Beňušková
Náš projekt bol zameraný na to, akým spôsobom sa dá skúmať Zem zo vzdialenosti stoviek až niekoľko desaťtisíc kilometrov. Problematiku sme rozdelili na niekoľko častí: Zber dát, Meteorológia, Klimatické zmeny, emisie a GPS. Zistili sme napríklad, že dáta získané z lietadiel, družíc, radarmi denne využívame napríklad na to, ako prísť do galérie v cudzom meste, či bude počasie vhodné na vysokohorskú túru alebo do akej miery je vzduch znečistený prachovými časticami. Prezentácia bola doplnená aj názorným videom. Všetky naše vedomosti sme zhrnuli v podobe informačnej nástenky.
Téma: Základy rozvoja svalovej hmoty
Vyučovacie predmety: biológia, telesná a športová výchova
Autori: David Szabo, II. B, Nikolas Kubala, II. A, Silvester Ondák, II. B, Peter Fekiač, II. C, Matej Gajdoš, II. C, Michal Pilka, II. A, Peter Hriňa, II. A, Šimon Kalnický, II. C
Konzultanti: Mgr. Zuzana Hrušková, Mgr. Jozef Dzimko
Naša prezentácia chce poukázať na správne formy cvikov a rast svalov. V úvode sa zoznámime s poznatkami o charakteristike svalov a aké druhý svalov poznáme v našom tele. Využili sme informácie o zdravej výžive a steroidoch, ktoré sú v poslednej dobe kontroverznou témou. Publikum oboznámime o správnej technike rôznych cvikov, aby predchádzali vážnemu riziku poranenia. Steroidy sme využili na poukázanie nežiadúcich účinkov v našom tele, ale aj tým, prečo sa využívajú. Po skončení prezentácii sme si pripravili krátky test, ktorý bude elektronický sprístupnení pomocou aplikácie Kahoot. Výherci testu dostanú proteínové tyčinky. Našim cieľom je oboznámiť publikom o tejto tematike, pretože si myslíme, že to je dôležité.
Téma: Drogy v hlave alebo hlava v drogách?
Vyučovacie predmety: občianska náuka, biológia
Autorky: Michelle Chládeková, II. B, Lívia Čamborová, II. E, Nina Jurčíková, II. B, Alexandra Novotná, II. B, Žofia Piňaková, II. B, Katarína Sýkorová, II. B, Miroslava Šimeková, II. B, Ema Zajasenská, II. E
Konzultantky: Mgr. Blažena Kocholová, Mgr. Zuzana Hrušková
Cieľom tohto projektového vyučovania bolo aby, sme oboznámili študentov našej školy o problematike drog a ako vyplývajú na naše telo, hlavne na hlavu. Počas prípravy projektu sme prepájali teoretické poznatky s reálnym svetom. Pri prezentácii projektu sa študenti oboznámili s biologickou stránkou drog a ich vplyv na človeka, a taktiež aj na novorodencov. Ďalej sme pokračovali ako môžeme jednotlivé drogy spozorovať na ľuďoch. Postupne sme sa presunuli na liečbu drogovo závislých a linky pomoci. V priebehu prezentácie sme si pripravili aj niekoľko zaujímavých videí a príbehov o drogovo závislých.
Téma: Psychológia sériových vrahov
Vyučovacie predmety: dejepis, občianska náuka
Autori: Zuzana Ivašková, II. D, Karolína Boháčová, II. C, Teréria Reichlová, II. C, Nikola Vicáňová, II. C, Eliška Faltičková, II. C, Adriana Zelinková, II. E, Miriam Kuciaková, II. E, Tamara Kvašnicová, II. E
Konzultanti: PaedDr. Pavol Stach, PaedDr. Nataša Galková
Cieľom našej práce bolo opísať psychologické črty sériových vrahov. Na začiatku sme zmienili základné definície, vyčlenili sme typy vrahov a ich psychologickú charakteristiku. V ďalšej téme sme prebrali behaviorálne prejavy, teda signály v správaní. Dostali sme sa až k inteligencii a psychickým poruchám, ktorými väčšina sériových vrahov trpí. Medzi ďalšie zaujímavé témy sme zaradili štádiá psychológie sériových vrahov, typológiu podľa motívu, vzťahové spúšťače. Rozprávali o rozdieloch medzi vraždením muža a ženy, uviedli sme príklady sériových vrahov z minulosti a súčasnosti. Na záver prezentácie sme spomenuli tresty v minulosti a dnes, spôsoby väznenia a uviedli sme náklady pre štátny rozpočet v položke väzenstvo a súdy.
Téma: Postavenie muža a ženy v spoločnosti
Vyučovacie predmety: občianska náuka, dejepis
Autori: Antónia Brezianska, II. C, Ema Vengrínová, II. C, Lucia Smižiková, II. C, Anabel Gallová, II. C, Alexandra Michalidesová, II. C, Daniel Chochula, II. C, Daniel Šuch, II. C
Konzultantky: PaedDr. Nataša Galková, Mgr. Katarína Kučmová
Cieľom nášho projektu bolo poukázať na postavenie muža a ženy v spoločnosti v minulosti a dnes. Úvodná scénka bola o tom, ako to môže vyzerať v čakárni u lekára, keď si muž myslí, že ženy sú menej vzdelané ako muži. V prezentácii sme v jednotlivých historických obdobiach predstavili postavenie muža a ženy v spoločnosti. Spomenuli sme významné ženy, ktoré so zbraňou v ruke bojovali a dosiahli výrazné úspechy, napr. Johanka z Arku, Ljudmila Pavlíčenko a iné. Uviedli sme prvých nositeľov Nobelovej ceny a predstavili dve významné osobnosti, ktorými sú Matka Tereza a Maria Curieová-Skłodowská. V závere prezentácie sme spracovali postavenie mužov a žien v dnešnej dobe doplnené grafmi.
Téma: Bitka o Normandiu, začiatok pádu
Vyučovacie predmety: dejepis, geografia
Autori: Milan Jurkemík, II. A, Alexej Szabo, II. A, Dominik Šmalo, II. A, Jakub Veterník, II. A, Ema Kováčiková, II. C, Anita Wisztová, II. C
Konzultanti: Mgr. Michal Majchrák, Mgr. Barbora Fojtíková
Náš projekt je zameraný na významný historický konflikt v Normandii. Z hľadiska dejepisu a geografie približuje bitku, ktorá zmenila výsledok druhej svetovej vojny. Zamerali sme sa na priebeh bitky, známych členov armády, zbrane a nástroje použité vo vojne a ďalšie fakty, ktoré ste možno nevedeli. Upresnili sme polohu bitky a objasnili problémy pri plánovaní útoku. Naším cieľom bolo poskytnúť informácie o operácii Overlord.