16. 12. 2024, III. E trieda
Potrebujete niečo na seba? Zaujímavé kúsky prestížnych módnych značiek za dobrú cenu asi ťažko nájdeme v luxusných obchodoch. Nielen v mnohých mestách na Slovensku kroky kupujúcich vedú do predajní Humana Second Hand. Ako funguje kolobeh textilu, ktorý sa stáva odpadom?
Boli sme sa pozrieť v Humane. Spoločnosť sídli v areáli martinských strojární, pochopiteľne sme očakávali ošarpanú budovu, zápach zvlhnutého textilu, nevábne podmienky na prácu. Omyl! V modernej čistej hale v Martine však sídli jedno zo 16 európskych triediacich centier textilu, ktorý sa sem dováža z Nemecka, zo Škandinávie a iných európskych krajín. Pracovníci textil, hračky, topánky a kabelky triedia podľa kvality, módnych trendov či miery poškodenia a najlepšími kúskami pravidelne zásobujú 26 predajní Humana Second Hand na Slovensku a exportujú prevažne do rozvojových krajín za účelom predaja. Je priam šokujúce vidieť plné sklady po strop naskladaných vriec a krabíc textilu, ktorého sa ľudia zbavili.
Zisk spoločnosť využíva na financovanie projektov v spolupráci s dobrovoľníkmi. Ukážkou takejto humanitárnej aktivity je napríklad naučiť komunitu v africkej krajine pestovať nový druh plodín, naučiť ich používať zavlažovanie či opraviť si vodnú pumpu. Humana má vypracovaný systém školenia záujemcov o dobrovoľnícku činnosť spojený s niekoľkomesačným pobytom v Dánsku. Byť dobrovoľníkom neznamená hradiť si všetky náklady spojené s touto činnosťou. Je to však poslanie a tí, ktorí zažili život dobrovoľníka, okúsili, čo je vystúpiť mimo svojej komfortnej zóny.
Pracovníčky Humany nás oboznámili s nárokmi na pestovanie rastlín na textilné účely, odvrátenou stranou textilného priemyslu, environmentálnymi dopadmi, možnosťami recyklácie a likvidácie textilu. Videli sme priestory triediaceho centra. Vyskúšali sme si triedenie topánok a z tričiek sme urobili hračku pre domácich miláčikov. Z exkurzie sme odchádzali plní zážitkov a s dobrým pocitom, ako spoločnosť Humana zmierňuje environmentálne dopady módy, s inšpiráciou, ako byť užitočný a odhodlaním zmeniť svoje spotrebiteľské správanie.
Foto: RNDr. J. Beňušková