1. Aký je Váš vzťah k robotike? Mali ste ako deti Lego stavebnicu?

doc. Ing. Norbert Adamko, PhD. (FRI, Katedra matematických metód a operačnej analýzy): "Žiaľ, keď som chodil na základnú školu, robotické lego ešte nebolo dostupné. Je to jeden z dôvodov, prečo by som chcel byt mladší - dnešným deťom úprimne závidím tieto technologicky vyspelé "hračky".

Ing. Jana Milanová, PhD. (FRI, Katedra technickej kybernetiky): "Nepamätám sa, že by som mala stavebnicu Lego, v tom čase bola u nás „v móde“ stavebnica Seva, ktorá mala s Legom veľa spoločného. Z detskej Lego programovateľnej stavebnice som však nadšená, formou hry dokážu aj menšie deti vytvoriť veľmi zaujímavé robotické systémy. Keďže pracujem práve na katedre, ktorá zastrešuje spomínaný odbor, som robotikou priam obklopená. Preto môžem povedať, že je úžasné byť pri vývoji robotického systému, o to viac, keď tento systém neslúži len na hranie, ale dokáže aj v istom zmysle ľuďom pomáhať. "

DSC 0053 DSC 0198

Ing. Michal Čadecký (M2M Solutions, s.r.o. ): "Robotike som sa nikdy nejako aktívne nevenoval. Pravdupovediac prvýkrát som sa bližšie k robotike dostal až na vysokej škole, kedy som už bol vyprofilovaný skôr k vývoju softvéru. Ale nakoľko sledujem vývoj technológii a techniky všeobecne, tak si vždy rád prečítam aj o pokroku v oblasti robotiky. Áno, ako dieťa sme doma mali aj lego. Bol som z tých, povedal by som, šťastnejších detí, ktoré mali prístup k legu a iným stavebniciam. Doteraz mám niektoré kúsky umiestnené na poličke. Nostalgia."

Ing. Michal Varga, PhD. (FRI, Katedra informatiky):"Vztah je kladny, ako dieta som mal vela technickych stavebnic vratane lega."

2. Prečo ste prijali ponuku ísť do poroty takejto robotickej súťaže?

doc. Ing. Norbert Adamko, PhD. "Ako porotca sa už niekoľko rokov zúčastňujem robotických súťaži (FLL), a vždy je to veľmi prijemný a obohacujúci zážitok. Je radosť vidieť šikovnosť a nadšenie deti."

Ing. Jana Milanová, PhD.: "Zo skúseností z inej Lego súťaže viem, že žiakov motivuje práca s Lego stavebnicou a radi si porovnajú svoje schopnosti. Ponuku som prijala najmä preto, že aj touto formou si žiaci budujú vzťah k technickým vedám a považujem za potrebné ich v tom podporovať."

Ing. Michal Čadecký: "Pochádzam z Kysúc a mal som to šťastie, že som ešte stihol obdobie, kedy boli na kysuckých stredných školách odbory zamerané na informatiku. Bohužiaľ, aktuálne je na Kysuciach už iba jedna škola, ktorá má odbor zameraný na informatiku. Že vraj klesol záujem o informatiku a techniku a školy mali problém naplniť tieto triedy. Chcel by som s tým v budúcnosti niečo urobiť a preto potrebujem získať nejaké skúsenosti a prehľad, nakoľko nemám pedagogické vzdelanie. A keď som dostal túto ponuku, tak som neváhal."

Ing. Michal Varga, PhD.: "Lebo mi slubili ochtunavku vina :) Je super, ze sa robi podpora deti, ktore chcu ist studovat technicke smery, informatiku, robotiku. A nakoniec, vratil som sa "domov". (Michal je bývalým študentom našej školy)

DSC 0209 DSC 0221

3. Keby ste mali hodnotiť svoju kategóriu, ktorú ste rozhodovali, čo by ste povedali o úrovni vedomostí detí v tejto oblasti? Skrátka, ako prišli pripravené deti základných škôl na súťaž?

doc. Ing. Norbert Adamko, PhD. "Deti boli úžasné a dokázali si s prehľadom poradiť s náročnými úlohami. Nápaditosť s akou deti pristupovali k riešeniu daných úloh je obdivuhodná. Niektoré ich nápady dokázali vyčariť úprimný údiv na tvárach porotcov."

Ing. Jana Milanová, PhD.:"Niektoré riešenia, ktoré súťažiaci použili, ma veľmi prekvapili. Určite v niektorých prípadoch nasmerovali k riešeniu žiakov viac či menej tréneri. Napriek tomu však musím povedať, že som bola užasnutá súťažiacimi, ktorí boli veľmi dobre pripravení a naozaj sa vyznali v konštrukcii robota, ako aj v samotnom programe."

Ing. Michal Čadecký: "Som veľmi milo prekvapený. Úprimne, mal som trochu obavy, či žiaci druhého stupňa ZŠ zvládnu túto problematiku. Ale obavy vôbec neboli na mieste. Decká boli veľmi šikovné a v problematike sa orientovali. Bolo skutočne vidno, že ak sú deti vedené so záujmom, tak v nich vyučujúci dokážu vyprovokovať zápal pre vec. S kolegami sme sa vo viacerých prípadoch presvedčili, že deti by to zvládli aj keby sme im úlohu ešte trochu skomplikovali. Ale boli aj prípady, kedy bol vidieť silný vplyv ich učiteľov a deti niektorým použitým myšlienkam nerozumeli."

Ing. Michal Varga, PhD.:"Vedomostami deti uplne prekvapili. Modely boli casto velmi kreativne, sposoby prezentacie boli tiez rozdielne (mali sme fantasticke hrane scenky, kde bol do hry zapojeny aj robot). Pripraveni boli fantasticky a o poradi rozhodovali skutocne detaily."

Ing. Veronika Olešnaníková (FRI, Katedra technickej kybernetiky): "Hodnotila som kategóriu Vlastný model - zvieratko. Myslím si, že väčšina tímov prišla s veľmi peknými aj dobre vybavenými modelmi. Poznali programy a vedeli aj vysvetliť dôvody prečo sa rozhodli pre daný algoritmus a prečo iné riešenie vylúčili."

DSC 0143 DSC 0306

4.  Čo bol pre Vás najväčší zážitok na celej súťaži?

doc. Ing. Norbert Adamko, PhD. "Neuveriteľné úprimné nadšenie deti."

Ing. Jana Milanová, PhD.:"Najväčším zážitkom bolo vidieť deti, ktoré sa veľmi snažili. Mám pocit, že najmä mladší súťažiaci boli ešte bojovnejší a v mnohom sa vyrovnali svojim starším kolegom."

Ing. Michal Čadecký:"Zážitkov mám zo súťaže mnoho, ale jeden by som vedel vypichnúť. Celkom som sa pobavil na spolupráci dvoch chalanov, bohužiaľ nepamätám sa, z ktorej školy resp. tímu boli. Jeden nám vysvetľoval svoj program a zrazu sa zastavil. Po chvíli nechápavo volá druhého: „Hej kámo a toto tam je na čo?“. Dobehol, pozerá a výbuch: „Veď to je jasné, to som robil ja. Tým sme vychytali to a to“. No jak dvaja dlhoroční kolegovci programátori."

Ing. Michal Varga, PhD.: "Tazko povedat alebo vypichnut nejaky jeden zazitok. V zasade ma pravidelne nadchynali kreativne roboty a odusevnenost deti, ktore ich prezentovali. Ak mam byt konkretny, tak super boli modely draka, kravy, tucniaka s mechanickymi nohami, tancujuca lienka.. "

Ing. Veronika Olešnaníková : "Najväčším zážitkom boli modely, ktoré sme nečakali, napr. model pavúka, ktorý mal vlastnú rampu z ktorej sa spúšťal sa na pavučine. Taktiež veľmi pekná bola tancujúca lienka alebo aj model kravy, kde žiačky použili viacero senzorov aby napodobnili typické správanie sa tohto zvieratka. Páčilo sa mi aj to, že deti nepoužívali len elektronické prezentácie ale na prezentovanie svojho modelu si pripravili scénky."

DSC 0013 up DSC 0717 up

5. Súťaž bola určená začiatočníkom v robotike. Čo si myslíte o takýchto formách súťaže? Má zmyslel ich robiť pre deti?

doc. Ing. Norbert Adamko, PhD. "Myslím, že práve takéto súťaže sú tou vhodnou formou motivácie detí, podporujú ich zvedavosť a technické myslenie, ktoré sa v dnešnej dobe trosku vytrácajú (hodnotiac podľa úrovne vysokoškolských študentov)."

Ing. Jana Milanová, PhD.: "Z vlastnej skúsenosti viem, že organizácia takejto súťaže vyžaduje veľa energie a času, rozhodne si však myslím, že takéto súťaže majú zmysel."

Ing. Michal Čadecký: "Určite áno! Bodaj by bolo viac takých. Mám pocit, že poslednú dobu rapídne stúpol počet absolventov humanitných vied a naopak klesá počet absolventov techniky. Pritom trend na trhu práce je presne opačný. Je nedostatok technicky vzdelaných ľudí a absolventi humanitných vied majú problém sa zamestnať. Čím skôr sa odchytia šikovné deti, napr. aj vďaka takýmto akciám, tým lepšie a obšírnejšie sa im budú môcť venovať učitelia vyšších stupňov škôl."

Ing. Michal Varga, PhD. : "Urcite ma zmysel robit tieto sutaze a podporovat kreativnych ziakov, ktori maju o techniku vseobecne zaujem."

Ing. Veronika Olešnaníková :"Pre deti sú tieto súťaž veľmi vhodné, tieto moduly sa programujú jednoduchou formou, kde môžu ľahko pochopiť logickú následnosť krokov a nemusia sa učiť zložitú syntax. Určite má zmysel tieto súťaže robiť, je to aj dobrá forma ako si deti môžu spraviť prehľad, čomu sa venujú ich rovesníci v iných krúžkoch. Tiež sú motivované spraviť niečo viac pre svoj modul."

DSC 0138 DSC 0143

6. Učíte a pracujete na fakulte riadenia informatiky na Žilinskej Univerzite. Má Vaša fakulta v študijnom programe odbor robotika?

Ing. Jana Milanová, PhD. : "Naša fakulta nemá priamo odbor robotika, avšak študijný program počítačové inžinierstvo sa robotike venuje. Okrem absolvovania niektorých predmetov je možné svoj záujem o robotiku pretaviť do záverečných bakalárskych a diplomových prác."

Ing. Michal Čadecký: "Som absolventom Fakulty riadenia a informatiky Žilinskej univerzity, ale na fakulte neučím, hoci bol o mňa z radu vyučujúcich záujem pre pokračovanie na doktorandskom štúdiu. Rozhodovanie bolo ťažké, ale nakoniec som sa rozhodol ísť do praxe. "

DSC 0686  DSC 0377

7. Ako by ste zhodnotili celoslovenskú súťaž Grobot?

doc. Ing. Norbert Adamko, PhD. "Treba vyjadriť veľkú vďaku organizátorom súťaže (pedagógom ale i študentom GVPT), ktorí jej nezištne venovali veľké množstvo svojho voľného času. Podarilo sa im pripraviť výborné podmienky pre súťažiacich, učiteľov aj porotcov.  Dúfam, že sa im aj v budúcom roku podarí získať od sponzorov dostatok finančných prostriedkov na zabezpečenie ďalšieho ročníka súťaže."

Ing. Jana Milanová, PhD.: "Myslím, že organizácia bola na veľmi dobrej úrovni, o nás porotcov bolo veľmi dobre postarané."

Ing. Michal Čadecký: "Perfektná súťaž, super akcia, šikovné deti a potešenie, že ešte existujú ľudia, ktorým aj napriek aktuálnej situácii v školstve stále záleží na čo najlepšej príprave žiakov a študentov. Chcel by som sa touto cestou poďakovať organizátorom za pozvanie a za prácu, ktorú odviedli a popriať im veľa síl a pevné nervy. A dúfam, že si súťaž vybuduje tradíciu a o rok budú môcť decká opäť súťažiť."

Ing. Michal Varga, PhD. : "1* (nabuduce viac muffinov ;) "

Ing.Veronika Olešnaníková:"Celoslovenská súťaž Grobot, ktorá sa konala na Gymnáziu Viliama Paulinyho - Tótha v Martine mala vysokú úroveň. Zúčastnilo sa jej 41 tímov v dvoch kategóriach. Prihlásené tímy prezentovali veľmi pekné práce, vedeli odpovedať na otázky a snažili sa podať čo najlepší výkon. Organizácia súťaže bola tiež výborne zabezpečená. Je to dobrý spôsob ako žiaci základných škôl môžu prezentovať svoje práce na krúžkoch robotiky. Som rada, že som sa mohla zúčastniť tejto súťaže a držím palce ďalším ročníkom."

DSC 0203 DSC 0287

Rozhovor pripravila A.K.

 


powered by social2s

Projekt: Erasmus+ Druhová diverzita vybraných lokalit v České a Slovenské republice

Projekt: Erasmus+ Legends across Europe

Projekt: IT AKADÉMIA

Projekt: Rozvoj jazykových kompetencií ...

Zvonenie

Rozpis vyučovacích hodín:

1. hodina - 8:00 - 8:45
2. hodina - 8:55 - 9:40
3. hodina - 9:50 - 10:35
4. hodina - 10:55 - 11:40
5. hodina - 11:50 - 12:35
6. hodina - 12:45 - 13:30
7. hodina - 13:40 - 14:25

Projekt: Erasmus+ E.D.G.E.

Projekt:Zvýšenie kvality vzdelávania v GVPT

Projekt: Projekt MATH4U

Projekt - Učíme sa ...

Dotazník spokojnosti

Popularizujeme vedu a environmentálnu výchovu

Akreditácia na Erasmus+

Projekt: Kto do teba hoaxom – ty do neho faktom

Vyberte váš jazyk

Najbližšie akcie v škole

  • 23. 12. 2024-07. 1. 2025- vianočné prázdniny
  • 08. 1. 2025- začiatok vyučovania po vianočných prázdninách
  • 12. 1. 2025- lyžiarsky výcvik na Kubínskej holi - I. C, I. D (12. - 17. jan.)
  • 19. 1. 2025- lyžiarsky výcvik na Kubínskej holi - I. A (19. - 24. jan.)
  • 26. 1. 2025- lyžiarsky výcvik na Kubínskej holi - I. B (26. - 31. jan.)
  • 27. 1. 2025- uzatvorenie 1. polroka
  • 28. 1. 2025- program Profesijná orientácia (CPP pre II. C)
  • 29. 1. 2025- program Profesijná orientácia (CPP pre II. D); polročná klasifikačná pedagogická rada
  • 30. 1. 2025- program Profesijná orientácia (CPP pre III. E)
  • 31. 1. 2025- odovzdávanie výpisov klasifikácie 1. polroka
  • 02. 2. 2025- lyžiarsky výcvik na Kubínskej holi - I. E (2. - 7. feb.)

Údaje zo školskej meteo stanice.

Predpoveď:

Teplota: 3,5

Pocitová teplota: 0,2

V čase: 30.11.2024 17:31:34

Základné informácie

Gymnázium Viliama Paulinyho-Tótha
Malá hora 3, 036 01 Martin

Telefón:
+421 43 4133191

Počet študentov:
487

Počet učiteľov:
42

Email:
office@gymmt.sk

EDUID školy:
100008013

Zriaďovateľ:
Žilinský samosprávny kraj

IČO:
000160695

Riaditeľka:
Mgr. Darina Súderová

Image

riaditeľka školy:
+421 43 4213002

sekretariát:
+421 43 4213001

zástupcovia RŠ:
+421 43 4213003

telocvičňa - malá:
+421 43 4213007

matematika:
+421 43 4213009

dejepis a spoločenské vedy:
+421 43 4213010

geografia:
+421 43 4213011

slovenčina - škola:
+421 43 4213012

chémia:
+421 43 4213014

cudzie jazyky:
+421 43 4213015

angličtina:
+421 43 4213016

fyzika:
+421 43 4213017

biológia:
+421 43 4213018

telocvičňa - veľká:
+421 43 4213019

slovenčina - prístavba: 
+421 43 4213023

výchovná poradkyňa, školská špeciálna pedagogička: 
+421 43 4213024

knižnica:
+421 43 4213025

Astronomická pozorovateľňa M. R. Štefánika a

Centrum popularizácie fyziky:
+421 43 4213026

nemčina:
+421 43 4213028

informatika:
+421 43 4213030

vedúca školskej jedálne:
+421 43 4213032

vrátnica:
+421 43 4213005

Používame súbory cookies

Používame funkčné súbory cookies aby sme uskutočnili správne fungovanie stránky. Na tieto údaje dávame veľký pozor a využívame ich iba v nevyhnutnej miere. Súhlasíte s ich uložením?

ChatGVPT