V dňoch 3. a 4. februára 2025 sa na pôde Gymnázia Viliama Paulinyho-Tótha v Martine uskutočnilo vzdelávanie v rámci programu Erasmus+ pre prizvaných expertov. Tento jedinečný vzdelávací program bol realizovaný pod vedením Ing. Martiny Litschmannovej, Ph.D., odbornej asistentky v oblasti pravdepodobnosti a štatistiky na Katedre aplikovanej matematiky, FEI, VŠB-TUO. Školenia sa zúčastnili 4 členovia predmetovej komisie matematiky a informatiky: Mária Čamborová, Silvia Kocnárová, Tomáš Dudík a Barbora Fojtíková.
Ciele a metodológia programu
Hlavným cieľom programu bolo zlepšenie informatickej gramotnosti a analytických zručností zamestnancov hostiteľskej organizácie. Počas dvoch intenzívnych dní sa účastníci oboznámili s pokročilými funkciami MS Excel a so základnými princípmi analýzy kvalitatívnych a kvantitatívnych dát.
Vzdelávanie prebiehalo formou workshopov, prednášok a praktickej práce. Dôraz sa kládol na interaktívny prístup, kde sa účastníci mohli zapojiť do diskusií a riešenia konkrétnych úloh v programe MS Excel.
Program vzdelávania
Počas prvého dňa sa účastníci zúčastnili workshopu Tipy a triky v MS Excel pre mierne pokročilých, ktorý bol zameraný na:
- prácu so vzorcami a funkciami,
- použitie definovaných názvov,
- podmienkové funkcie (COUNTIFS, SUMIFS, AVERAGEIFS),
- pokročilú funkciu NEPŘÍMÝ.ODKAZ,
- dynamické funkcie UNIQUE, XLOOKUP, FILTER.
Nasledujúca prednáška sa venovala analýze kvalitatívnych dát, kde sa účastníci oboznámili s tabuľkami početnosti, vizualizáciou dát a Simpsonovým paradoxom. Deň bol zavŕšený samostatnou prácou, kde si účastníci pripravili vlastné datasety na analýzu.
Druhý deň sa niesol v duchu analýzy kvantitatívnych dát, kde si účastníci osvojili koncepty, ako sú priemer, kvantily, variabilita dát a Pearsonov korelačný koeficient. Praktické workshopy poskytli možnosť aplikovať nadobudnuté vedomosti v MS Excel.
Záver
Tento vzdelávací program bol mimoriadne prínosný pre pedagogických zamestnancov gymnázia. Novozískané vedomosti a zručnosti im umožnia efektívnejšie využívať analytické nástroje v pedagogickej praxi a rozvíjať kritické myslenie žiakov. Veríme, že podobné vzdelávacie aktivity sa stanú pravidelnou súčasťou rozvoja pedagógov našej školy.